"254" Performance
by Maria Kulikovska

Maria Kulikovska, „254. Action“, Manifesta 10, Eremitage, St. Petersburg, Russland, 1. Juli 2014 © Foto: Dana Kosmina

We would like to especially draw your attention to the performance “254” by the Ukrainian artist Maria Kulikovska, which will be shown on the exterior stairs of the Neue Nationalgalerie from April 27 – May 4, 2022. Maria Kulikovska first performed “254” on July 1, 2014,  during the opening of Manifesta’10 at the Hermitage in Saint Petersburg, Russia, during which she lay on the stairs of the museum in the position of a wounded soldier, covered by the Ukrainian flag. The unauthorized performance resulted in Kulikovska’s arrest as well as her name being added to the list of banned artists in Russia. The title of the work refers to Kulikovska’s refugee registration number after the Crimean annexation in 2014.

The re-staging of the performance “254” at Neue Nationalgalerie is curated by Klaus Biesenbach, Director of Neue Nationalgalerie, and Lisa Botti, Curatorial Assistant, and is a collaboration between the Neue Nationalgalerie and Gallery Weekend Berlin in order to raise funds for Be an Angel e.V.. Be an Angel e.V. is committed to the sustainable integration of people with a history of flight. You can donate directly here.

About Maria Kulikovska

Maria Kulikovska (born 1988 Kerch, Autonomous Republic of Crimea, Ukraine) is a multimedia artist, architect, actionist-performer, researcher and lecturer.

Maria Kulikovska received a master’s degree at the National Academy of Fine Arts and Architecture (2007–2013) in Kyiv, Ukraine (Architecture of Buildings and Structures), and a second master’s degree at Konstfack University, Stockholm, Sweden.

In 2014 her work ”Homo Bulla – Human as Soap Bubble” was attacked by a group of pro-Russian terrorists: they shot at soap sculptures that were exhibited at Izolyatsia Art Centre, Donetsk, Ukraine. The art center was captured and looted by the self-proclaimed Donetsk People’s Republic militants.

The political reality of Ukraine obliged Maria to seek solidarity beyond the country’s borders. In Europe, through the Ukrainian-Swedish residency ”RutaRuna”, she met with the Swedish-Assyrian artist Jacqueline Shabo, who became her partner in the performance “Body and Borders” (2014–2017), reflecting themes of freedom of a woman’s body, freedom of choice, being queer and borders. In 2015 she founded the international artistic group and open feminist platform ”Flowers of Democracy” and in 2017 the “School of Political Performance”, an artistic movement of liberal art. In 2019 she founded together with Uleg Vinnichenko the international non-binary art space GARAGE33, which presents a gallery-shelter for contemporary art(ists) from conflict.

Ganz besonders möchten wir Sie auf die Performance “254” der ukrainischen Künstlerin Maria Kulikovska hinweisen, die vom 27. April – 4. Mai 2022 auf den Außentreppen der Neuen Nationalgalerie gezeigt wird. Die Performance “254” führte Maria Kulikovska am 1. Juli 2014 erstmalig während der Eröffnung der Manifesta’10 in der Eremitage in Sankt Petersburg, Russland, als nicht genehmigte Performance auf. Zu dieser Zeit lag sie auf der Treppe des Museums in der Position eines verwundeten Soldaten, bedeckt von der ukrainischen Flagge. Die Aufführung endete mit der kurzfristigen Verhaftung von Maria Kulikovska sowie die Aufnahme in die Liste der verbotenen Künstler*innen in Russland.
Der Titel der Arbeit “254” bezieht sich auf die Flüchtlings-Registrierungsnummer von Kulikovska nach der Krim-Annexion 2014.

Die Neuaufführung der Performance “254” in der Neuen Nationalgalerie wird von Klaus Biesenbach, Direktor der Neuen Nationalgalerie, und Lisa Botti, Kuratorische Assistenz, kuratiert und ist eine Kooperation zwischen der Neuen Nationalgalerie und dem Gallery Weekend Berlin, um Spenden für Be an Angel e.V. zu sammeln. Be an Angel e.V. setzt sich für die nachhaltige Integration von Menschen mit Fluchtgeschichte ein. Direkt spenden können Sie hier.

Maria Kulikovska, „254. Action“, Manifesta 10, Eremitage, St. Petersburg, Russland, 1. Juli 2014© Dana Kosmina

Über Maria Kulikovska

Maria Kulikovska (geboren 1988 in Kertsch, Autonome Republik Krim, Ukraine) ist Multimedia-Künstlerin, Architektin, aktionistische Performerin, Forscherin und Dozentin.

Sie hält einen Master in Architektur der National Academy of Fine Arts and Architecture in Kiew, Ukraine, und einen Master der Konstfack University, Stockholm, Schweden. Ihre Arbeit „Homo Bulla – Human as Soap Bubble“ wurde 2014 von einer Gruppe pro-russischer Terroristen attackiert: Diese schossen auf die Seifenskulpturen, die im Kunstzentrum Izolyatsia, Donezk, Ukraine, ausgestellt waren. Das Kunstzentrum wurde von den Kämpfern der proklamierten Volksrepublik Donezk eingenommen und geplündert.

Die politische Realität der Ukraine zwang Maria Kulikovska, Solidarität über die Landesgrenzen hinaus zu suchen. In Europa lernte sie über das ukrainisch-schwedische Residenzprojekt „RutaRuna“ die schwedisch-assyrische Künstlerin Jacqueline Shabo kennen, die ihre Partnerin in der Performance „Body and Borders“ (2014–2017) wurde, welche die Themen Freiheit des weiblichen Körpers, Wahlfreiheit, Queer-Sein und Grenzen aufgreift. 2015 gründete die Künstlerin die internationale Künstler*innengruppe und offene feministische Plattform „Flowers of Democracy“ und 2017 die „School of Political Performance“, eine künstlerische Bewegung liberaler Kunst. 2019 gründete Maria Kulikovska mit Uleg Vinnichenko den internationalen nicht-binären Kunstraum GARAGE33, einen Galerie-Schutzraum für zeitgenössische Kunst/Künstler*innen.