Blumenhysterie (1989) by Miriam Cahn
In this super 8 film, dating back to 1989, Miriam Cahn’s camera precisely observates various flowers and juxtaposes them with some obscure park scenes with men. It is striking how Cahn captures a transient motion sequence as a moment and how she records glances from the exterior world while counterfacing the viewer by allowing her work to be seen through a private filter. Cahn often finds these silent analogies between people, plants and animals as figurations, or transferals of intrinsic qualities.
i owe the idea of filming to a mouse, who panickly ran down the platform at the charlottenburg subway station – so fast that its legs became invisible in the whirling. this race became a film. i would also like to have filmed the movement of the little animals that crawled through the black dust during my absence and left their paths behind.
the animals, plants, the weather, the creeks, rivers, lakes and seas, the mountains, hills and surfaces create through their movement the moving images, the film. i interfere as little as necessary. the personal is the detail, my breathing and the moment of filming. i put the camera down and everything moves past it, or: i follow an animal that goes its way. i breathe, breathing is like a blink of an eye: slowly closing and then reopening the shutter.
i don’t cut much because movement is chronology. assembly is the chronological gluing of the 3-minute pieces together. miriam cahn
die idee des filmens verdanke ich einer maus, die in der u-bahn-station charlottenburg in panik den
bahnsteig entlang rannte sie so schnell, dass ihre beine im wirbeln unsichtbar wurden. dieses rennen
wäre film geworden. auch hätte ich gerne die bewegung der kleinen tiere gefilmt, die während meiner
abwesenheit durch den schwarzen staub krochen und ihre wege hinterliessen.
die tiere, pflanzen, das wetter, die büche, flüsse, seen und meere, die berge, hügel und ebenen
gestalten durch ihre bewegung die bewegten bilder, den film. so wenig wie nötig greife ich ein. das
persönliche ist der ausschnitt, mein atmen und der moment des filmens. ich stelle die kamera hin,
und alles bewegt sich daran vorbei, oder: ich folge einem tier, das seiner wege geht. dabei atme ich,
atmen ist wie ein lidschlag: das langsame schliessen und wieder öffnen der blende.
ich schneide wenig, weil bewegung chronologie ist. montage ist chronologisches aneinanderkleben
der 3-minuten-stücke. miriam cahn